14.1.15

Sjösjuka och lysande alger

Lite mer spanska lektioner har vi avverkat. Ibland känner jag mig riktigt dum. Allt är på spanska, lärarna säger några ord på
Engelska då och då. Så det är lite trixig. Speciellt när man ska förstå grammatiken och alla jävla nosotros och tiene. Inte lätt för en som inte läst något språk på flera år och redan på den tiden hade det svårt med grammatiken. Tröglärd som man är. Men jag kan säga mitt telefonnr på spansk iaf.

Idag åkte vi iväg på en till surflektion. Line och Kristin ville inte surfa men solade på stranden istället. Mycket mindre vågor vilket var väldigt skönt. Nu behövde man inte drunkna varje gång man skulle tillbaka ut igen. Dock har jag det väldigt lätt för att bli sjösjuk/åksjuk. Så jag blev illamående bara av att ligga ute i vattnet och skvalpa. Så därför orkade jag inte så mkt. Min instruktör fattade nog inte det heller.

Senare på kvällen åkte vi en bit bort från stan till en sjö. Där finns det till och från alger som lyser när de kommer i kontakt med fiskar människor mm, de kommer från havet via en flod till sjön. Där åkte vi med båt ut på sjön. Helt otroligt magiskt. Sjukt stjärnklarat, bäcksvart runt omkring en, tror aldrig jag sett en sån stjärnhimmel förr. Helt magiskt. Sen till det andra magiska. När vi i mörkret hoppade i vattnet lyste vi. Om man skopade upp lite vatten i handen och höll den över ytan så glittrade det. Sjukt som sagt. Och så häftigt att simma runt i mörkret med vattnet och kroppen som lyste med varje simtag och titta upp på stjärnhimmelen. Tyvärr gick det inte att fånga på bild. I havet finns dessa alger men förutom det är de bara denna sjö och något ställe i Puerto Rico som de finns i.




Enda bilden jag har

1 kommentar:

Unknown sa...

Du skulle ha lyssnat på mamma och tagit med verbboken.Köp åksjuke tabletter.Jag är nyfiken på hur många som läser spanska och hur många det är på surfkursen