27.12.13

Christchurch to Kaikoura

På julafton drog vi vidare. Jag sammanstrålade med min franska vän Mathilda, mycket trevligt återseende. Vi åkte till den lilla staden Kaikoura. Där simmade vi med delfiner, så otroligt coolt.

De har massa delfiner och valar där pga djupa "dalar" i havet där det samlas mat för dessa djur. Det har att göra med alperna här och jordplattorna som pressats samman.

Vi åkte ut på en båt ca 30 min innan de hittade delfinerna. De är helt vilda och de lockar inte till dem heller på något sätt. De är ca 200 delfiner här i området. Vi blev utrustade med flera lager av våtdräckt som det kändes, även en rånarluva i våtdräckts material. Sen fick vi snorkel utrustning. Vi fick 10 min i vattnet innan vi åkte vidare till nästa ställe, detta upprepades 5 gånger.

YouTube Video

Jag fick lite småpanik och började hyperventilera i snorkel, så jag tog en töntig flytplatta till hjälp. Sen var det bara till att underhålla delfinerna, för att de skulle tycka det va kul att simma vid en. Vi var alltså tvungna att göra ljud i snorkeln och simma runt i cirklar. Sjukt jobbigt men kul, och de kryllade av delfiner i perioder.

Efter det åt jag min julmat = rester bestående av pasta och tonfisk.
Men jag och Mathilda myste till det lite iaf, cider och popcorn vid vattnet. En annorlunda men bra julafton.


Man skulle kunna tro att detta var sent på kvällen, men klockan är ca 14:00 här.





Jag hade köpt en tröja i Queenstown med en kiwifågel på och Mathilda tyckte den var snygg, så när vi i kaikoura gick förbi samma affär slog Mathilda till.






Inga kommentarer: