5.12.13

Sydney del 3

- Liechhardt
Hit behöver du bara åka om du är ett Melina Marchetta fan, vilket jag är. Många av hennes böcker utspelar sig här. Så några stationer från Newtown steg jag av och gick genom mysiga hus. Dit skulle jag verkligen vilja flytta. Det är lite av ett Little Italy här. Många italienare kom till Australien under och efter andra världskriget, och bosatte sig tydligen här. Man ser tydliga influenser av det längs huvudgatan. Jag köpte en Canolli och spanade efter Francesca, Will, Tom Sam och Georgie men såg ingen av dem. Läs någon av Marchettas böcker hörni. Jellicoe road är min favorit. Lite smygreklam blev det också.




- Newtown
Om man ska beskriva Newtown så är det en liten blandning av Brooklyn, Söder och Majorna typ. En indiestadsdel helt enkelt. Några stationer med tunnelbanan från stan. Här finns mysiga caféer, vintage butiker mer kläder och möbler. Mycket trevligt ställe helt enkelt.




- Kings cross / Potts point
Det var här mitt hostel låg. Ca 30 min promenad från centrum. Det är lite av Sydneys redlight district. Dock var det mest synligt om kvällarna och nätterna på parallellgatan, Darlinghurst. Men längre ner på Victoriastreet där jag bodde fanns fina hus och även en liten plats där man kunde se ut över Sydney.







Det var det hela tror jag. Finns mycket att se och göra i Sydney och det är verkligen en trevlig stad. Skulle gärna vilja komma tillbaka hit.

Inga kommentarer: