3.12.13

Sydney del 2

- Manly
Med färja från circular quay tar det ca 20-30 min ut till Manly. Man kan väl beskriva det som en förort till Sydney antar jag. Det är en småstadskänsla över Manly. Mysigt centrum och fin strand att hänga och surfa vid. Måste vara underbart att bo där. Tar du färjan tillbaka igen se till att sätta dig i fören för att man får en fin vy över Sydney, operahuset och bron. Det ska även finnas en vacker promenad längs kusten från Manly. Det ska ta ca 3 h att gå den. Jag kände att jag inte hade tid att göra det men har hört att det ska vara värt mödan. Helt klart ett måste att åka hit om du tagit dig hela vägen till Sydney.








- Bondi
Troligen mer känd än Manly. Himla mysigt där ute. Fin strand och mysiga hus och butiker. Hot tar du dig med buss eller tunnelbana+buss, ca 30-34 min från centrum. Ska även här finnas en promenad längs kusten. Tyvärr var vädret inte det bästa denna dag så jag och min vän fick nöja oss med en kort tur istället.







- Royal botanic garden
Har du tagit dig till opera huset är det inte långt från den botaniska trädgården. Ett stort område som är mysig och vacker att vandra igenom.




- Hyde park
En mindre park inte långt från stadskärnan. Här finns bla ANZAC museum och monument. ANZAC var namnet för de Australiensiska och Nya zeeländska trupperna som sändes till första världskriget.







- The Rocks
Äldsta stadsdelen i Sydney. Värt att strosa runt och kolla på gamla byggnader. Eller gamla i OZ-mått iaf. Döpt efter att det förr i tiden var ett stenigt och bergigt här. De har sån fantasi.



(Osäker om denna byggnad räknas till The Rocks;)

- Surray Hill
Också ett mysigt område i närheten av centrum. Konstnärliga typer hänger tydligen här. Vandrade bara lite snabbt igenom, men han konstatera att det inte skulle sitta fel att ha en lya här. Får nog bli miljonär först.




Inga kommentarer: