16.3.15

Cuba - Trinidad

Vi tänkte ta bussen till Trinidad vilket skulle ta 5 timmar. När vi kom till busstationen så var taxi chaufförerna på oss direkt och sa priser. Det skulle kosta likadant med buss som taxi för oss tre så det blev taxi. Tveksamt steg vi in i den skruttiga bilen. Jag hamnade framme och fick bälte medan de andra satt därbak utan. Ingen AC och fönstren gick inte att veva ner så mycket så där satt vi och svettades i över fyra timmar. I början efter Havana så åker man på en motorväg med 3 filer, som jag läste om i Cuba boken.Tror det var ett Sovjetprojekt, Eller påbörjat under sovjettiden och stöttade cuba ekonomiskt. Poängen är även att vägen ska kunna användas som landningsbana för flyg i tillfälle av krig. De är rätt tomma vägar där eftersom det inte är så många Cubaner som har bil. Efter vägen står också folk och liftar. Här måste man ta upp folk om man har plats i bilen. Man ser även massa plakat längs vägen med partipropaganda, bilder av Fidel, Che, Raul och Hugo Chavez.

Efter en kisspaus på en bensinmack så körde vi in på en liten grusväg och nådde ett skumt hus. Chauffören började backa in och parkera. Han gick ur bilen sa nått vad jag tyckte lät som "comer" äta på spanska. En gubbe med bar överkropp kom fram. Här trodde vi att vi skulle bli kidnappade och sålda. Jag började kolla efter alternativa vapen. Gubben kom
Fram med en bensindunk och vi kunde andas ut. Helt plötsligt började de gunga bilen för att få in mer bensin. Ja tillslut kom vi fram till Trinidad. Tidigt enligt folket där, han måste kört på bra sa dom. Ja de kan man säga, oklart hur snabbt för att det enda som funkade på instumentbrädan var bensintanken. Sen höll vi på att köra in i x antal getter.

I Trinidad hade Havanaguiden försett oss med husrum. Det visade sig att det var fullt men han ringde sin vän som kom och hämtade oss till sitt hus. Väldigt fint och med egen matplats och terass för oss, de hyrde ut 3 rum totalt. De lagade även mat åt oss då vi ville ha, mot betalning. Så där satt vi och blev serverade som på resturang. Frukosten där var sjukt god men middagen var speciell. Otroligt god mat men så himla mycket. Först fick vi in soppa (bönsoppa, hm inte så gott) sen sallad och sen en halv kycklig var potatis och ris. Det såg inte ens ut som vi rört maten. Vi åt där en gång till och sen ute på restaurang i Trinidad. Maten är inte supergod i Cuba, vilket vi hört och läst men jag tyckte vi ändå fick god mat. De har inte bra mataffärer heller, så det är svårt att få tag på mellanmåls mat liksom.

Trinidad är med på världsarvs listan och fyllde 500 år 2014. En mysig stad. Vi gjorde inte så mycket här. Tanken var att vi skulle göra dagsutflykter men det blev inget av det. Vi gick runt i stan, åkte till stranden, hade värmeslag, huvudvärk och var trötta. Vi drack oss igenom Cubas kända cocktails, var ute på lördagsunderhållning med uppträdande av dansare och musiker.

Vi åkte gambil till stranden

Det kändes som att gå i en labyrint i Trinidad. Själva centrumet är inte stort men eftersom allt ser ut som ovan så var det svårt att orientera sig.

Himla fin stad

Nedan utsikt från stället vi bodde