21.3.15

Jamaica - i gamla fotspår

Montego Bay. En stad vid havet. Vad gjorde vi där? Betalade för att bada och sola vid havet. Blev lurade på dyra taxi resor. Bodde på skräckens hotell. Ok kanske inte.






Men hotellet var en skum upplevelse, det låg en bit upp i bergen och var familjeägt. Första dagen när vi kom såg vi lite folk i matsalen och en lite pojke tyckte tjejernas väskor med påsydda flaggor va cool. Men därefter såg vi inte en käft förutom de som jobbade där eller familjen. De körde oss till stranden och hade sig. Så det var som att bo som vi gjorde på Cuba fast på ett hotell. Alla visste att vi var tjejerna från scandinavien i rum 24. Ja lite skumt att vi typ måste varit de enda där.

Negril
Efter tre nätter i MoBay åkte vi till Negril där jag varit förut med Tone och Jannie. Vilken besvikelse ok inte helt, Negril är härligt men kände inte igen mig alls till en början. Vägen var för bred, de var massa hus där. Stranden var för smal, de var massa bodar där. Men sen hittade jag vårt gamla hotel(nu bodde vi två hotell ifrån det) och när vi kom in till centrum kände jag igen mig.



Gamla hotellet jag bodde för tre år sen








Ricks cafe


Vi åt frulle på samma plats som för tre år sen med systrarna Staffansson, vi var även en sväng till Ricks Cafe. I och med detta har jag börjat kalla Line för Jannie. Det är mycket nu.

Det var lite små jobbigt och vemodigt att gå i samma fotspår som för tre år sen och inte riktigt känna igen sig. Livet förändras och ens minnen är inte densamma. Så ja jag var lite sentimental i Negril. Om jag någonsin kommer tilllbaka till Jamaica är det i såna fall med Jannie, allt annat skulle kännas lika konstigt igen.

Så vad gjorde vi i Negril? Inget, solade och badade gratis. Försökte handskas med den dåliga jamaicanska servicen. Vi börjar bli lite trötta på att resa nu. Så vi är lätt apatiska. Vi längtar till Bahamas för där är det antagligen för dyrt för oss att göra nått så då måste vi göra ingenting. Awesome!

Åter i Kingston
Morgonen började med att jag blixtrade till och blev skitarg. Förklaring: Vi skulle checka ut och den oförskämda receptionisten påstod att det bara var 2 av 3 små handdukar som fanns kvar på hotellrummet. Hon skulle kolla rummet innan vi fick tillbaka 50 usd i deposition. Några minuter innan hade hon hivat oss ur receptionen för att låsa den för att sen gå till vårt rum och kolla till det. I sakta mak gick hon gången ner i högklackat samtidigt som hon kollade mobilen. När hon kom tillbaka skulle hon ringa städerskan och höra hur många handdukar hon lagt dit. Jag förklarade att det var en på golvet hon måste ha missat. Hon började förklara var alla handdukar låg någonstans, då blixtrade jag till och lackade ur och blev arg, så alla märkte. Fick nyckeln och gick tillbaka till rummet och hämtade de tre handduksjävlarna. Sen fick vi pengarna och checkade ut.

Vi kom till kingston vid ett och checkade åter in på Reggae hostel och drog sen till Devon house där vi åt världens största glass och middag i just den ordningen.












Imorgon Bahamas

1 kommentar:

Jannie sa...

ge mig några år, så jag får i hop cashen. sen drar vi ba! Jag har lovat Janelle att vara tillbaks innan jag fyller 30!;)