14.3.15

Cuba

Med spänd förväntan landade vi i Havana. Jag som velat åka till Cuba länge hoppades på att jag inte skulle bli besviken. Via kilroy hade vi ordnat visum två nätter på hotell och en guidad tur i Havana.

Hotellet var stort och vi irrade bort oss påväg till våra rum hela tiden. Allt såg likadant ut.

Det kändes lite pre revolutionärt, eller ja vad man kan föreställa sig det var då cuba kryllade av amerikanare på semester.

Dagen därpå åkte vi in till stan för vår guidade tur. Kristin som varit här förut insåg att de bott på samma hotell och nu skulle vi ha samma guide som hon hade sist. Han kände även igen henne. Lite kul. Vi gick iaf runt i gamla Havana som är väldigt fin. Dock så märker man tydligt tomma och förfallna hus direkt man kommer bort från en turistgatan.

Vi besökte Havana Club museumet, de som gör rom.

I samma byggnad som kortet är taget i bodde vi, på bottenplan.

Gamla bilar nedan. :)

Jag läste en bok om cuba som Kristin hade med sig, en norsk som bott och jobbat i cuba har skrivit den. En reseskildring som gav oss en bra inblick i Cuba idag och dess historia. De håller bla på att renovera upp stora delar av Havana men det går långsamt.

Vi ordnade även boende den tredje natten i ett Casa Particulares, Cubaner som hyr ut delar av sina hem, väldigt vanlig här. De krävs lite av dom för att kunna göra det, standarden på lgh mm, de får inspekterat huset mm om de hyr ut det. Vi hittade ett boende rätt på Plaza viejo. Mitt i gamla staden.

På kväll gick vi på en restaurang som hade framträdande med ett cubanskt band och dansare. Två av musikerna var med och spelade på Buena vista social cluben, oklart om de var med i filmen eller bara spelade på cluben förr. Det var iaf jättebra. Den äldsta sångaren flirtade med oss alla när han sjöng sångerna åt oss haha.

Mannen med hatten nedan flirtade med oss :)

Dag två hade vi en cykeltur inbokat med samma guide, det var mest bara en cykeltur och inte så mkt vi såg. Men vi tog en sightseeing bus runt staden.

På kvällen gick Kristin och jag bort till Malecon, Havanas strandpromenad, och kollade på solnedgången.

Dagen därpå åkte vi vidare mot Tridnidad.