3.3.15

You better Belize it

I fredags åkte vi iväg på en seglingsturen med Raggamuffin som varade två dagar. Vi var ca 20 pers på båten som var en katamaran. De flesta var över 50 år men det var några yngre som oss med. Många kanadensare. I början tänkte vi att detta blir tråkigt, inte för att vi är ute efter party direkt. Men det var ett bra gäng och vi hade kul.

Besättningen var helt underbar. Sjukt roliga killar som gjorde allt för att livs upp stämmningen.

Vi hade väldigt tur med vädret. Första dagen stannade vi några gånger på vägen och snorklade. Ett stop var vid en liten ö som kändes väldigt mycket Pirates of the carrabien, då Jack sparrow blir avsatt på en öde ö av kapten barbosa.

Vår kapten Ish "spear" fiskade längs vägen och några från båten lyckades fånga fisk, detta blev såklart middagen. Vi stannade till vid vårt övernattningsställe, Randevoux Island. En ö man går runt på ca tre minuter. Det är en privat ö som kryssningsturister och vi går i land på enbart tup. Det bor två personer åt gången där som tar hand om ön. Vi satte upp våra tält och spelade volleyboll i väntan på maten. Och vilken mat, så himla gott. Godaste maten hittills. Och det gjorde killarna på ett minikök inne på båten.

Dag två så fortsatte vi vidare och stannade och snorklade och badade. Vi anlände senare till Tobacco caye där det bor 25 stycken. Det är ändå en väldigt liten ö. Där åt vi en lika god middag och satt sen och pratade. Vi blev blöta då det började spöregna och sökte skydd under ett tak. Vi och några från båten startade en liten fest runt ett bord där vi dansade och senare erbjöd sig kapten ish att vi kunde använda båten till dans då det var bättre högtalare där, jämfört med vår iPhone. Det kändes som vi dansade hela natten men vi gick och la oss kl 24.

Dagen därpå skulle vi tacka för oss och ta en taxi båt till fastlandet. Och kastamaranen åkte vidare några timmar till. Vi behövde vara tillbaka i Belize City den kvällen vilket inte skulle gått om vi följde med båten till placencia där de andra skulle. Så vi sa hejdå till gänget. Precis när vi skulle åka så drog ett oväder över. Blåst och lite regn. Men som tur var gick det över snabbt och vi kunde komma iväg. Annars hade jag varit rädd att åka iväg.