20.1.14

Henry cowell redwood state park

19/1 detta var en för mig speciell dag. Kanske den mest betydelsefulla på hela min jordenruntresa.

Jag åkte norrut ca 50 min till Henry cowell redwood state park. Orsaken är redwoodträden.

Jag minns att jag såg ett reseprogram på svt, måste varit flera år sen nu, då de nog inte längre har reseprogram på tablån så vitt jag vet. Där åkte programledaren längs highway 1 norrut. Stannade bla vid Carmel och även vid några redwoodskogar.
Såklart ville jag hit då. Minns inte om detta var före eller efter jag läst Meg Cabots böcker om Carmel.

Iaf, i januari 2011, 3 år sen, skrev jag upp endel mål på ett papper och hängde på kylskåpsdörren. Såna saker jag ville göra; spara pengar till en Mulberry väska (haha ja de vill jag fortfarande), träna mer, åka till Norge för att spara pengar till min "challenge myself trip", en jordenruntresa alt börja plugga utomlands (oklart vad, då jag nyss pluggat klart till sjuksköterska). Stod hos jannie och berättade om detta, sa att jag så gärna skulle vilja till Carmel och sen se redwoodskogarna. Det tog ett tag men jag kom dit tillslut!

Det känns så häftigt att nått som var så långt borta då faktiskt har skett. Det är först nu, när jag stod i skogen som det känns som om det jag drömde om men inte visste hur jag skulle nå faktiskt är uppfyllt. Två små saker. Kul att jag lyckades med de där stora målen på mitt papper. De som var de vikigaste.
Så det kändes lite spirituellt att gå den korta rutten runt bland de otroliga träden.

Här kommer en lång bildserie av träd!


















Trädkramare. Försök nå runt dessa träd. Bilderna ger inte träden riktig någon rättvisa. De är gigantiska.


Ser ut som ett dagisbarn. Riktigt kallt här, inte så mycket sol. Närmare kusten är det varmare även idag.


Det ska finnas ännu mer och större/äldre (minns inte) redwood skogar norrut ovanför San Francisco. Det får bli en annan gång.

Jag åkte tillbaka till Monterey och vandrade runt lite i stan.
















Inga kommentarer: