1.11.13

En sammanfattning av Thailand

Tänkte jag skulle sammanfatta de platser jag varit på.

Bangkok - hektiskt, varmt, fuktigt. Minns första kvällen jag kom hit, började åska och regna som tusan. Lite smått rädd och hungrig satt jag i sovsalen och väntade ut regnet. Helt klart värt att stanna någon dag om man ska mellanlanda för övriga Asien eller Thailand. Se khaosan road och lite tempel. Mer än 2-3 nätter är nog för mycket om man inte älskar staden dvs.

Alla öar nedan ligger på rad ovanför varandra på östra sidan av Thailand.

Koh Samui - en större ö och ganska mycket turistig. Jag hade bokat hotel vilket gjorde att jag kände mig som ensammast i världen. Tror inte det är backpacking stället nr 1 just nu utan bättre om man är i en grupp av något slag, vänner familj par mm. I chaweng fanns en fin och lång strand och många restauranger samt stort utbud av shopping.

Koh Phangang - jag bodde helt fel vilket gjorde allt trist. Om du reser ensam är det nog Had Rin som gäller. Annars är allt rätt lugnt om det inte är något half/full moon party. Had rin var litet och mysigt. Det ska finnas andra delar av phangang som är fina men då gäller nog samma som Koh Samui, åk flera dit.

Koh Tao - mitt favoritställe i Thailand helt klart. Detta är nog det enda stället som jag planerar att komma tillbaka till eller vill komma tillbaka till. Det är en liten ö och det mesta är baserat runt Sairee beach. Kanske inte den finaste steande (endel drivved mm som kommer upp) men skönast stämning definitiv. Många restauranger och barer längs den och man kan lätt gå den lilla gångvägen fram och tillbaka till piren. Tror det finns fina ställen runt om ön med, de hann jag inte se dock. Orsaken till att jag älskade ön var för gemenskapen jag upplevde i och med dykningen och Big Blue Diving. Människorna jag träffade. Ett liten egen by mitt i allt. Billigast att dyka är koh tao.

Västra sidan av Thailand
Koh phi phi - helt klart finare än östra sidan. Phi phi är fint, litet och mysigt. Eftersom jag inte träffad lika mycket folk där samt fick min kamera stulen så är jag inte helt upp åt väggarna av lycka över ön. Om jag kommer tillbaka så blir det nog i sällskap av någon. Tror man har det roligare så. Men helt klart värt ett besök.

Norra Thailand
Chiang Mai - stor stad men inte lika hektiskt som Bangkok. Önskar jag hade mer tid här men jag hade ju räknat med längre tid nere på öarna så detta va ju egentligen en bonus. Helt klart värt ett besök om du är i Thailand, eller påvägen till Laos mm. Finns mycket att göra, trekkig, matkurs, marknader av olika slag.

Pai - är nog norra Thailands svar på koh tao. Liten by uppe i bergen, lite hippie känsla över det. Helt klart godast streetfood. Finns endel barer men inga nattklubbar. Musiken på de flesta ställen stängs av kl 24. Skön stämning helt enkelt. Finns lite smått och gott att göra där. Bästa sättet att ta sig fram är med en scooter. Om det inte vore för åksjukan skulle jag gärna komma tillbaka. Favorit ställe nr 2 helt enkelt. Önskar jag hade mer tid där.

Så är jag lyrisk över Thailand som många andra? Nej inte på samma sätt. Jag har aldrig kännt någon lockelsen egentligen hit. Men helt klart värt ett besök, och jag skulle nog vilja se lite mer av endel ställen och nya platser såklart (då i sällskap av andra tror jag, förutom koh tao, dit kan jag åka ensam:). Allt är billigt, mycket god mat och det är enkelt att resa runt.








Inga kommentarer: