18.11.13

Fraser Island - K'Gari dag 1

Ok går lite segt här. Fraser Island eller K'Gari det aboriginska namnet var helt fantastiskt. Har inte hunnit förs över bilder från kameran ännu men det kommer.

Jag utgick från Hervey Bay med 3 andra britter. Redan på färjan över såg vi sköldpaddor och delfiner. Vi möttes av en taxi och påbörjade världens offroad tur tvärs över ön till lägret. Lisa taxi chauffören berättade lite om ön. Alla bilar som går där är fyrhjulsdrivna och det händer allt som oftast att man fastnar i sanden.

Ön är en sandö med regnskog på. Det bor lite folk där permanent men annars är det mest för turisterna som kommer dit och kör bil i terräng och tältar. Det är en nationalpark förövrigt.

Väl framme på campingplatsen som vi hade så hade alla andra söderifrån redan anlänt. Så det kändes lite som om vi missat endel. Jag letade febrilt efter ett tält att bo i och tillslut efter en halv dag hittade jag ett. Det var det enda negativa med resan, kände att vi kunde fått lite mer introduktion i början eftersom vi anlände från ett annat håll.

Iaf så efter lunchen så åkte vi iväg en bit på stranden och sedan gick vi på en bushwalk till Lake Wabby. En liten sjö som hade skog på ena sidan och stora sanddyner på andra. Sjön kryper hela tiden lite pga sanden. Vår guide Mark (även ägare av dropbearadventures företaget jag åkte med) hade växt upp på ön lite till och från och berättade mycket fakta om ön och även mycket om aboriginerna och deras kultur. Mycket intressant, och tragiska historier ibland även såklart. Lake Wabby var nog enbart en plats för männen tror jag han sa.

Tillbaka i lägret kollade vi på solnedgången, samt skådade jag min första Dingo. Det är massor av dingos på ön. Det mest "renaste" dingos i världen troligen pga att de inte beblandades med andra hundar eller dingos från fastlandet. De är farliga och skall undvikas att mata och försöka locka till sig. Därför ska man inte gå iväg själv och alltid ta med sig en Dingo stick för att skydda sig med om de nu mot förmodan skulle bli aggressiva. Slå dem med andra ord. Om det händer något mot en människa så letar fraser Islands ranger upp dem och dödar dem. Om man matar dem så kan de bli aggressiva i letan på mer mat. De är väldigt söta djur å andra sidan vilket gör det svårt att tro att de är farliga.

Efter middag blev det lite dryckesspel, jag höll mig till vatten. Vi försökte spela på en Didgeridoo, aborginsk instrument. Som ett rör man försöker blåsa i och göra ljud. Mycket svårt kan jag meddela.

Sen såg vi en Dingo snodde bl.a. en påse med äpplen. Det gäller att hålla all mat inlåst samt att inte ha något i sitt tält om man inte är där, för då tar de sig in i det och förstör. Inte ens en väska med kläder är ok. De får va i bilen och sedan när man sover så är det ok att ha den hos sig. Det var allt från första dagen tror jag.

Fortsättning följer...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Kan tänka mig att du var rädd att det skulle komma in en hund i ditt tält, eller ?/mamma/

Maja sa...

Mest rädd för spindlar och såna kryp faktiskt.