19.11.13

Fraser Island - K'Gari dag 3

Lika tidig morgon igen. Packa ihop grejer och lite av campingutrustningen. Mitt team hade beslutat oss för att kapa en bil så vi kunde köra idag. Vi lyckades och det bar iväg på en väldans offroad tur genom ön till Lake Macenzie.

Sjön som är omringad av teetre träd som gör att vattnet blir perfekt för lite spa. Sanden även den, alla började peela och ha sig. Borsta tänderna med sanden och även håret tvättades med sanden. Helt normalt. Huden blev väldigt len och skön. Mark plockad även upp en liten sköldpadda ur sjön.

Efter det åkte vi till central station, inget med tåg och bussar att göra. Detta var platsen för då de höll på att hugga ner träd på ön. Detta slutade de som tur var med för kanske 30-40 år sen eller så. Där var även lite historisk info om ön och aboriginerna.

Mark berättade historian om hur ön fått sitt namn. Det var efter en kvinna som hette Eliza Fraser som blev skadad i ett skeppsbrott på ön och blev omhändertagen av aboriginerna. Hon berättade sedan att de hållit henne tillfånga mm. Vilket inte ska vara sant. Så det känns egentligen bättre att kalla ön för sitt riktiga namn, det aboriginska.

Vi tog även här en promenad genom regnskogen. Det gick en å genom där som aboriginerna gått för att föda barn.

Efter lunchen blev det dags att säga hejdå till de som skulle till Hervey bay, vilket var en del av the best team ever, som vi skämtsamt döpt oss till. Resten av oss begavs oss till färjan.

Detta är då Maja tar över ratten. Ja det var hemskt. Jag har ju inte kört bil ordentligt på 3 år, men ville testa ändå. Det blev strandkörning. Problemet var att tidvattnet var påväg in så det blev mer lös sand att köra på. Jag var rädd men klarade iaf det. Väl på färjan lämnade jag över nycklarna. Vi såg åter delfiner:)

Nu blev det asfalts körning ner till Noosa. Lite vemodig sista dag. De andra i teamet bodde på ett hostel medan jag skulle bo på ett annat. Mer om det senare.



Vi sa hejdå till alla i Noosa och trött gick jag och Dec the Mac (Declan, vi hade första kvällen kört en namnlek och därav alla smeknamn) gick till vårt party hostel.





Ungdomar som inte kan plocka undan efter sig;)


Jag var så trött att jag gick in i fel rum, tog en säng, gick in i duschen och duschade, kom ut och såg att Dec the Mac hade tagit min säng. Jag var i fel rum. Oh Well.

Sammanfattningsvis var detta lätt det bästa i Australien och kanske än så länge på resan. Kan verkligen rekomendera detta om man ska till östkusten på Australien. Åk då med dropbearadventures. Helt klart värt varenda krona.

Mer om Noosa i nästa blogg inlägg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej det roligt att se dig att du har det bra. Kram. Pappa Ali.